Sunniva Supersur leser avisa.

Det er faktisk sånn som jeg ikke pleier å gjøre. Jeg blir så sur. Men, lørdag 04.02 skrev Bergens Tidene om Håvard Hulløen, Marianne Sørensen og Nina som desverre ikke turte å stå fram med fullt navn, (hallo, jenta mi da, vil du virkelig ha en jobb som anerkjenner fråtseri og kasting av spiselig mat?) som reddet mat og jeg ble SÅ GLAD, for det er fint at flere tør vise seg fram, vi vet jo godt at vi er mange, og alle trenger vite at de gjerne må bli med å leke.

UANSETT;
Jeg tenkte bare jeg måtte kommentere ett par ting som driftssjefen i Safari, Torbjørn Andersen, sa til BT.
Og hans ord var; »Hvis vi oppdager at folk går i søppelspannene, setter vi på hengelås. Vi regner jo dette som farlig avfall og mener de tar en risiko ved å spise det de finner».
OK, Kjære Torbjørn; Farlig avfall? Hva er den største faren? At bananen BITER?
Strengt tatt er vel mat vi har kjøpt på butikken og oppbevart selv like farlig, om det ikke er oppbevart under gunstige forhold, noe som vi har tillit til at butikken faktisk har gjort og om det har skjedd en feil, om varen har gått ut på dato eller var fordervet av en eller annen grunn og nesene våre ikke hadde klart å dektere dette, hvorfor får vi ikke lov til å ta ansvar for dette selv? Alle varer som kan være helseskadelige har en ganske stram lukt når de er det.

Det er en ting jeg har tenkt veldig mye på. Hva er frihet i samfunnet vårt, egentlig?
Er det virkelig slik at folk definerer personlig frihet som kjøpefrihet?
Ok, hvis det er tilfellet, hva sier det om kjøpefriheten vår om vi faktisk ikke har frihet til å kjøpe det vi vil, som i dette tilfellet er mat vi mener er spiselig?

Men så Torbjørn sa også at det var mulig å konsumere noe av det som ble kastet.
»Egg som holdes kjølig, kan for eksempel spises et par uker etter holdbarhetsdatoen.» står det. UNNSKYLD MEG!

EGG HOLDER I OPP TIL SEKS MÅNEDER SÅ LENGE DU HAR DEM KJØLIG.

Er du i tvil, kakk det. Lukter det shait er det dårlig.
Så vanskelig var det.

Faen, altså.

6 responses to this post.

  1. Haha, jeg blir også dritsur av å sjekke ut normale medier. Det betyr jo bare at man er informert. F.eks. det Torbjørn sier da, premisset der er jo at han driver et AS og han han derfor ikke kan klandres for å tenke profitt. Da blir det helt logisk at skader på miljø og mennesker har mindre å si enn en eventuell dårlig PR-episode for selskapet hvis noen ble syke.

    Selskapet tjener også mer penger på å kaste maten enn å la potensielle kunder spise den, men hvis han forsvarte seg med det så tror jeg faktisk at folk hadde reagert. Noen som kjenner en butikksjef og kan bekrefte/avkrefte at det er s[nn de egentlig tenker?

    Svar

    • Det er jo ganske logisk at det er en baktanke, men jeg tror holdningen er såpass indoktrinert at ikke alle er klar over det. Hvor mange ganger blir man ikke møtt med »Sånn ER det bare», eller, som her; »vi må forholde oss til norsk lov». En juristdatter sa en gang til meg at hennes far hadde sagt at eneste måten å endre en dårlig lov på var å bryte den. Men det er ikke så mye åpenhet for å sette spørsmålstegn om noe system hos en pengeslave.

      Han kan absolutt ikke klandres for å tenke profitt, men da kunne han jo i det minste vært ærlig om det. Hadde vært mindre provoserende. Men på den måten jobber han jo på »vår» side av saken, tror mange blir provosert av den typen uttalelser siden de ser mangelen på logikk og at det dermed er løgn.

      Svar

      • Jeg prøver vel egentlig å si at premisset er feil. Han skal klandres for å tenke profitt. Selv om han tjener penger på de umoralske handlingene sine så er de fortsatt like umoralske.

        Men som du sier så tenker vel mange at det nåværende systemet er naturgitt. Jeg tar jo utgangspunkt i at systemet er grunnleggende destruktivt, så da er det mange typer argumenter (f.eks. Torbjørn sitt) som ikke overbeviser meg.

  2. Absolutt, men jeg prøver å ikke være for moraliserende i offentligheten, får lett hets for det (selv om vi har rett i å være det).

    Jeg er så enig som jeg kan få blitt. Herlig å vite at vi er fler.

    Svar

  3. Argumentasjonen til Torbjørn kan forsvarast med at butikken ser på ein vare som farleg når dei ikkje lengre kan garantere at varen har følgt f.eks. kjølekjede i frå produsent til kunde. Eg finn ofta kjøttdeig og andre produkter som er i Tipp-Topp stand med utløpsdato et par veker fram i tid; grunnen til at den er kasta er at varen (sei kjøttdeigen) er lagt i lag med chipsen i butikken (utenom kjøleskap). Når dei butikkansatte då finn kjøttdeigen kan dei verken vita kor lenge den har ligget der og heller ei kan dei garantera at bakteriar ikkje har begynt å florera i kjøttet.

    Og dette vett eg fordi eg har jobba som butikkansatt i fleire år (kiwi og esso). Eg har fleire nære slektningar som er og har vært butikksjefar, og eg kan bekrefta at dei tenker at det å miste maten kontra kunden gjev god fortjeneste i lengden. Desverre.

    Svar

    • Jeg vet dette, jeg har da også jobbet i butikk. Men det jeg sier er at kunden burde få friheten til å ta den risikoen selv, om han/hun ønsker det og vurderer varen som spiselig.

      Svar

Legg att eit svar

