Superkjendis Sunniva hater Sørlandssenteret.

DETTE ER ET HELT SERIØST SPØRSMÅL:

ER DET NOEN SOM HAR LYST PÅ BRUNOST?

Vi har fortsatt fryseren full!

Egentlig tenkte jeg at nå måtte jeg blogge om den dumme fevennen som enda en gang klarer å sitere folk på en måte som får dem til å høres ut som pubertale drittunger (newsflash; ingen mener kirka har monopol), men så håper jeg at de fleste så programmet om meg på fjernsyn (hvis ikke kan det sees her http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/793565/) og skjønner at jeg ikke er helt mongo i huet. 

OG; hvis dere la merke til at jeg hadde en flyer om chemtrails på kjøkkenet; det er bare tull.
Jeg hang den opp for å erte Atle Håland.
Jeg tror faktisk ikke at myndighetene sprayer oss med stoffer som gjør oss passive og dumme.
Det trenger de ikke, vi klarer da godt selv å forholde oss dumme.

Men for å snakke om noe helt annet er jeg nesten trist for at jeg ikke bor på de» vakre sørlanne» lengår, for om jeg gjorde det skulle jeg lagd krig om det forjævlige nye sørlandssenteret som skal de bygge, en hel jævla bydel bestående av butikker. JEG HATER DERE! MASSE!
Ikke bare hogger dere ned urskog for å bygge avenyen som jeg hører skal flytte inn på dette nye senteret, så den vil stå igjen som spøkelsesplass, dere promoterer med at arbeidsplassene vil bli dekket av studenter, noe som praktisk talt er umulig, og dere må derfor bygge et jævla boligfelt utenfor Hånes så de som skal jobbe der har kort sykkelsti gjennom annen urskog som vei til jobb, dere piner også ut det lokale næringlivet vårt! FAEN!

Har dere hørt eventyret om Wall Mart? Ikke?

Det var en gang en  bitteliten by med masse koselige små butikker. Disse butikkene hadde gått i arv fra generasjon til generasjon, og kjøpmennene der kjente alle kundene sine godt. De visste hva de ville ha og hilste alltid fint »adjø» og »hils fruen» når kundene gikk ut døra.

Men en dag kom den STORE STYGGE Wall Mart-kjeden og bygde seg en STOR butikk, hvor alle kundene kunne få akkurat det samme som hos kjøpmennene, bare billigere, siden det var produsert i Kina av små barn som ikke trengte å bli betalt siden ingen sa at de måtte det. Kjøpmennene ble bekymret, men kundene som bodde på den andre siden av byen, altså ikke mellom dem og Wall-Mart fortsatte å gå til dem, og de klarte seg så greitt atte, i den bitte lille byen de enda følte de kunne kalle »sin».

Men plutselig en dag kom Wall Mart-kjeden enda en gang til den bittelille byen og bygde en ny MEGASUPERDUPERXXLGIGASTOR-butikk, på andre siden av byen.
Da ble det så vanskelig for kjøpmennene at de måtte stenge butikkene sin, en etter en. Det ble fler og fler skilt med »konkurssalg» og »til leie», og færre og færre »adjø» og »hils fruen». 
Etter en stund da alle de fine, koselige butikkene hadde lagt ned stengte også den ene STORE Wall Mart-butikken, så de som måtte bo lengst unna måtte reise i bilene sine gjennom HELE den bitte lille byen for å gå på den første Wall-Mart-butikken med billige varer, produsert av små barn i Kina som ikke trengte lønn siden ingen sa at de gjorde det.

Slutt

Og det kommer også til å bli slutten på den koselige lille kvadraturen vår, om vi ikke står imot fristelsen med gratis parkering i Sørlandsparken. VÆR SÅ SNILL. Hvis dere føler dere kan kalle dere Sørlendinger; Rädda Kvadraturen!

(Dette gjelden forøvrig også Kilden som skal servere føkkings Ringnes. Skamme dere, skulle dere! Fy! Fy!)

Og forresten, inside containersnusk om en av disse dritt-butikkene i Sørlandsparken;
XXL kutter i stykker Stormberg-jakker med kniv og kaster dem.
Stormberg sier selv at de har en brillefin panteordning hvor de ubrukelige jakkene (les; umoderne) blir sendt til Øst-Europa (http://www.stormberg.no/no/Om-Stormberg/Samfunnsansvar/Panteordning/), men mine undersøkelser kan bekrefte noe helt annet.

Desverre.

13 responses to this post.

  1. Posted by Solveig Blomstrøm Nordbø on oktober 12, 2011 at 9:30 pm

    Go get them, girl! Hvor kan jeg protestere??? Sørlandsparken er da allerede mer enn stor nok! Og dessuten er det jo egentlig ingen som vil studere i Kristiansand – det er bare latterlig! 😛 Kanskje noen, da. Uansett, du rocker! Sjekk ut south park-episoden om Wall Mart, dersom du ikke har sett den. Eventyret ditt visualisert med en morsom tvist.

    OG det der med stormberg-jakkene er bare hjerteskjærende. Vet at det samme skjer med helt flotte sko i enkelte skobutikker når de tas ut av lager pga en produksjonsfeil (f.eks. glidelås som kan byttes), men tror ikke det går på bekostning av lovet veldedighet. Men det kunne jo vært veldedig for det!

    Stå på!

    Svar

  2. Send brunost i posten, den kjem sikkert gjennom tolla :p

    Svar

    • Jeg tror brunost er det som blir mest sendt i posten, faktisk. Så det er nok ikke noe problem. Du kan få den som er ferdig skivet hvis jeg får adressen din (tok den ishe med til K-tooown)

      Svar

  3. Jeg vil ha brunost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Svar

    • Det er jo bare å sjekke containeren til øhhhm Rema 1000 ved…åh, faen så var det Bergenskunnskapene mine. En langs bybanen i hvert fall. Før du kommer til Fysak, kanskje ett eller to stopp før. Spør Heidi, hun vet 🙂

      Svar

      • ÅÅrh, jeg har vært på dumpsterdiving i sykt mange av butikkcontainerne langs bybanen, men jeg finner bare masse sjokolade og boller. Jeg skulle ønske jeg fant noe mer «nyttig» enn det. Men jeg får vel bare fortsette.

      • Jeg fant masse kjøtt og egg og shampoo på Rema 1000, spør Heidi om du kan slenge deg på med dem, de finner masse sunt!

  4. Hei!
    Kan du utdype det du sier om Stormbergs panteordning? Er ikke Stormberg så etiske som de fremstår?

    Svar

    • Jeg tror nok Stormberg i og for seg er så etiske som de står fram som, men jeg vet ikke hvor godt de kontrollerer varene de har solgt videre til kjeder, om XXL og liknende.
      Vet ikke om det også er mulighet for panting i andre butikker enn de som kun er Stormberg-utsalg, men dette er jo noe de burde innføre om de ønsker å holde den profilen.

      Svar

  5. tusen takk for et fantastisk engasjement og superviktige aksjoner! så programmet på nrk2 igår, fortsett og spre dette viktige engasjementet!

    kanskje dere kan mekke en hjemmeside med kart over kristiansand/andre større byers steder der mat kastes – og kan hentes ut av hvemsomhelst. bruk google maps og spre viralt med klistremerker!

    beste hilsen,

    harald

    Svar

    • Tusen takk 🙂

      Vi har snakket om å lage det, men det må i så fall ikke bli kjent eller ligge tilgjengelig for alle, da kan jo butikkene selv finne ut av det og stenge containerene inne eller få låser på dem. Det skjer gjerne, jeg har desverre ført til at ICA i Elvegata investerte i overvåkningskamera og låser, så er litt redd for hva som kan skje med stedene jeg var på fjernsyn om noen kjenner det igjen.
      Tror trashwiki har noe liknende, i hvert fall om Oslo.

      Kul ide med klistremerker, da! Digger det! Vi kunne gjort det til en global greie! 🙂

      Svar

  6. Hei!
    Digger engasjementet ditt, Sunniva! Må ærlig innrømme at når jeg først hadde fått smak av dumpsterdiving, var bloggen din til stor inspirasjon til å sette i gang med det – ikke bare drømme om det! Takk for det!

    Lurer bare på en ting. Hvordan takler du overvåkningskameraer? Jeg har selv jobbet både i butikk og bensinstasjon, og vet at bildene i fra overvåkningskameraet er så uskarpe at det tar en stund for politiet å identifisere deg om du skulle blitt tatt for å rote i noens container. Politiet får visstnok ikke filmen av butikken, dersom butikken ikke anmelder det. Sannsynligheten for at butikken finner ut at du har vært å henta litt mat i containeren deres er enda mindre igjen… Dette kan være gjetting, men hva er oddsen tenker jeg.

    Keep on going, Sunniva!

    Svar

    • Nå skjedde det noe rart og kommentaren jeg skrev på forsvant, så da gidder jeg naturligvis ikke skrive alt på nytt.
      Men uansett; TUSEN TAKK for tilbakemeldingen. Det betyr utrolig mye for meg!

      Jeg pleier å overse kameraer, har hørt at det bare er lov til å spole dem tilbake om man mistenker noe, og min forhåpning er at et politivesen som nedprioriterer voldtekt og butikktyveri også blåser i søppelnasking. Jeg har forøvrig blitt tatt ett par ganger, men jeg pleier bare å snakke med dem og gå. Forresten burde jeg kanskje skrive ett innlegg om akkurat det der, takk for at du tar det opp. Ble truet med politiannmeldelse en gang, og skulle gjerne blitt og blitt arrestert bare for å illustrere hvor fjernt det er. Ei dame fra NRK hadde veldig lyst til å bli med, så ser ikke bort fra at det skjer. Har nemlig veldig lyst til å bryte opp døra til søppelrommet til en butikk. For ja, de har montert en dør kun for søppelet.

      Butikkene pleier finne ut av det om du roter mye, men knytter du sekkene igjen etter deg er det no problem 😉

      Keep reading and diving!

      Svar

Legg att eit svar

