Boka mi

Jeg fant nettopp en bok oppe på det fine antikvariatet til Øystein og Mona på Lund. Den heter  »Mennesket-Et skadedyr?» og er skrevet av Nalle Valtiala i 1968 og er dermed så utdatert at det var lite vits å fortsette etter andre kapittel. Men den var fin, da. Den åpner så fint med en formulering som »Mennesket, dette utøy på jordens overflate, denne kreftsvulst i en stadig mer svekket organisme er neppe bevisst ondt- i hvert fall ikke i en biologisk forstand.»

Skadedyret mennesket

»Det er forbudt å forgifte sine medmennesker med arsenikk, men i Finland er det fremdeles tillatt å bruke fly til å spre ut DDT over hele kirkesogn. Bilister som ved feilparkering eller overtredelse av hastighetsbestemmelse setter den offentlige sikkerhet i fare, risikerer å bli bøtelagt. Men det står dem fullstendig fritt etter eget forgodtbefinnende å la motoren gå på ubegrenset tomgang.»

For all del- jeg er fullstendig enig i både forfatterens utsagn og måte å formulere seg på, det er bare dette at faktaen er utdatert som får meg til å legge den ned i fordel for Camus. Det finnes til og med gode råd i boka;

»En av de raskeste og mest effektive måter å begå selvmord på er å starte opp en bil i en lukket garasje. Døden vil da intre etter et par minutter.»

OG; hvis du kjører med åpne luftinntak i en langsom bilkø kan du sovne av eksosforgiftningen.
Tenk på det, du.

Den første som skriker kan arve boken av meg. Men jeg har fått noe annet fint, som jeg ikke gir fra meg; nemlig

PASS TIL BARNEFILMFESTIVALEN!

Det er frivilligpass, men jeg gjør ikke mye for alle timene film jeg får igjen. ÅÅååå, jeg elsker det.

Legg att eit svar

