Prisen for ditt liv.

Fantastisk melodramatisk tittel. Nei, jeg skrev dette en dag da jeg var litt vel engasjert, men det er jo faktisk ett par vettuge tanker her, så jeg kan jo publisere det uansett.

Jeg tenkte på det at jeg ikke er fattig og det ikke er derfor jeg finner mat i søpla. Jeg finner mat i søpla og bruker second hand klær fordi det gir null. Null utslipp, null økonomiskvekst, null barnearbeid, null kjemisk sprøyting, null noenting. Jeg kunne liksågodt vært død. Og det føles ganske bra.

Per definisjonen satt av samfunnet vårt er jeg jo fattig. Jeg lever godt under fattigdomsgrensa i landet. Men jeg er velfødd, velkledd og har vettet vel bevart. Istedenfor å omsette mine timer i valuta prøver jeg å omsette dem i å dyrke kjærlighet og kreativitet, ånden, naturen og kunsten. Er jeg da fattig? Jeg har venner, kjærlighet, jeg kan dyrke jorda, jeg kan reise, jeg kan skape, jeg kan se filmer og lese bøker uten å betale en eneste krone, jeg kan gråte, jeg kan le, jeg kan elske, jeg kan så å si alt, men jeg kan ikke kjøpe en blue-ray spiller.
Er jeg da fattig?

Når din inntekt øker økes også dine behov så disse pengene blir omsatt og ikke bare støver ned.
Vi er frivillige slaver av umenneskelige, utnyttende og miljøbelastende industrier uten å lee ett øyelokk. Vi trenger sminke for å føle oss vel, vi trenger treningssentre for å holde oss i form, vi trenger å være vandrende kleshengere for å vise vår rikdom og leve i velbehag, selv om det hverken er behagelig eller funksjonelt for vårt indre.
Lønningen din er prisen du tar for liv. Og slik omsettes tiden. En kaffe- 20 min liv, en ny data- 1 uke liv, sydenferie- en måned utilfredsstillende strev som understimulerer ens intellekt og passiviserer i såpass grad at en ikke reagerer på urettferdigheten i forbrukersamfunnet og andre ubeleiligheter. Vi har bygd et fort av komfort rundt oss, og holder stand mot alle ubehageligheter. Skru på fjernsynet og la vær å tenke, TV-Norge er »det du snakker om i morgen» siden jobben på kontoret (som du anser som »helt grei» eller tilogmed »ganske bra» og ett sted du »trives godt») ikke er nok å kunne føre en tilfredstillende samtale om.

Etter en 8-timers arbeidsdag, middag, trening og 21-nyhetene har du ikke energi igjen til å lese annet enn en god bok fra bokklubben og dyrker ikke kreativiteten på annen måte enn akvarell-kurset du gikk på fem tirsdager og lærte teknikker som ga deg muligheten til å duplisere samme kjente verker som alle andresom gikk der for 3000 kr.

Du har det fint.
Kanskje du kjøper en ny kokebok, eller bestemmer deg for å ta et yoga-kurs på elixia. Spennede. Givende. Kanskje du ser en bra film på filmkanalen. Kanskje ser du fram til påska, når du skal på hytta og dere SKAL KOSE VÅRS.

Våkn opp.

Hør Kunstig idyll! av Balletak! som har skjønt det. Kjøp den, eller spør meg om plata, så får du den gratis.

Legg att eit svar

