Hos naboen

hilsen Yogi Tea.

Her om dagen (kvelden) da jeg var på jobb(der jeg vanligvis jobber frivillig, men nå har fått julejobb siden det lønner seg å være snill), kom den fine naboen innom. Hun var sliten siden hun hadde syke barn, og så måtte hun i møte dagen etterpå og visste ikke hva hun skulle gjøre, så jeg sa jeg kunne passe det syke barnet.

Da jeg passet(les; hoppet i senga og leste dikt) med det syke barnet dagen etter kom jeg over dette diktet.
(vel, strengt tatt kom det over meg, siden det hang fra taket. De hadde nemlig sokkekalender laget av enslige sokker som inneholder ett dikt om dagen. Litt kulere enn sjokkiskalender.)

Men jo, diktet;

»Så er jeg blakk,
desverre
men Kongen har det
verre
for nå er høsten godt i gang
og jeg kan gå på epleslang
og jeg kan stjele flaskepærer
og alt hva dikter A begjærer (av frukt)

men Kongen pent må sitte bak sin rute
og hvile baken mot en silkepute
-der ser han Arild snike seg på slang
for sikkert hundre og femtiende gang
blakk for penger, men
desverre
Kongen har det
verre
for selv om han har gull i sine lommer
så kan han aldri fylle dem med stjærte
plommer!»

-Arild Nyquist

Jeg vil gjerne dedikere det til Manouche, selv om det er litt ute av sesong akkurat nå.
Vi fant jo en hel haug bananer og litt epler i containere på vei hjem i går kveld. Det blir nesten en slags slang?

3 responses to this post.

  1. Hei og takker for kommentar 😉

    Du skriver bra og er inne på mange av de tankene som det skrives om hos oss og, vi vil ha ned prisene på flest mulig produkter. Derfor startet vi i dag prisbevisste bloggere. (som er åpen for alle)…

    Fint dikt forresten, og jeg er helt enig i at det kastes alt for mye….

    Svar

    • Men lave priser vil ikke bidra til mindre søppel, kjære deg. Folk kaster mer av det.

      Jeg vil ha høye priser på produkter av god kvalitet. Om det er lave priser er det heller ikke mulig at produsentene (som gjerne befinner seg i utviklingsland) får den betalingen de trenger for å leve. Så jeg er ikke enig i prisreduksjon på varer med mindre dere da fjerner alle leddene og kjøper direkte fra produsentene.

      En gjennomsnittsnordmann som klager på matprisene bruker kun 10% av sin inntekt på mat, men kaster 10 ganger så mye som matbutikkene, disse matbutikkene som har holdt meg og en rekke andre friganere mette i hele høst. Konseptet er ikke å spare penger. Det er spare jorda.

      Svar

  2. Posted by theaminator on desember 22, 2010 at 11:48 pm

    Prisen på frukt nå til dags er ikke mye sammenlignet med et eple i Edens hage.

    Svar

Legg att eit svar

